5 wskazówek dla amatorów fotografii: Q&A z ambasadorami EIZO ColorEdge

Opublikowano: Styczeń 4, 2019

Chcieliście kiedyś spytać o radę profesjonalnego fotografa, ale nie mieliście okazji? Spieszymy z pomocą: zadaliśmy czterem ambasadorom ColorEdge pytania związane z amatorską fotografią. Zobaczcie, co mieli do powiedzenia:

 

Ambasadorzy

 

marcin.jpgMarcin Dobas

Dziedzina: Fotografia krajobrazowa i przyrodnicza

Kraj: Polska

Marcin Dobas jest fotografem polskiej edycji magazynu „National Geographic” oraz członkiem międzynarodowego teamu Olympus Visionaries. Specjalizuje się w fotografii podróżniczej, krajobrazowej, przyrodniczej i podwodnej. Ukończył studia na wydziale geologii, pracuje także jako ratownik górski i pilot wycieczek. Zdjęcia i relacje z jego podróży są publikowane w magazynach, przewodnikach, albumach i kalendarzach na całym świecie. Marcin jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów fotograficznych.

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących fotografów i jak można im zapobiegać?

Każdy z nas popełnia sporo błędów w fotografii, zarówno hobbyści jak i profesjonaliści. Myślę, że najczęściej popełnianym błędem wśród początkujących fotografów jest problem z centralną kompozycją czy umieszczaniem horyzontu w połowie kadru.

 

W co powinien wyposażyć się fotograf amator zainteresowany Twoją dziedziną fotografii?

Bardzo ważne są filtry, przede wszystkim szare połówkowe, i uważam, że w przypadku fotografii krajobrazowej jest to coś, o czym nie możemy zapominać. Zdecydowanie nam to ułatwi wykonanie zdjęć, zwłaszcza gdy rozpiętość tonalna fotografowanej sceny jest duża.

 

Czy jest jakiś element sprzętu fotograficznego, który posiada wielu fotografów amatorów, a który Twoim zdaniem nie jest im potrzebny, jeśli nie chcą zajmować się fotografią profesjonalnie?

Myślę, że największym problemem osób hobbystycznie zajmujących się fotografią jest chęć posiadania dokładnie takiego samego sprzętu jak profesjonaliści. Niestety jednak na ogół koncentrują się oni tylko na korpusach i zamiast inwestować w akcesoria – statywy, drukarkę, monitory, filtry, obiektywy – kupują najnowsze i najdroższe korpusy.

 

Co powinien zrobić hobbysta na początkowym etapie pracy z obrazem, jeśli planuje wydruk swoich zdjęć?

Przede wszystkim musi zdobyć wiedzę, bo bez tego nie przygotujemy odpowiednio zdjęć. Jeśli chcemy przygotować prawidłowo zdjęcie do druku, na etapie obróbki musimy zobaczyć kolory tak, jak będą one pokazane na druku.

Potrzebujemy więc monitora, który nam na to pozwoli, odpowiednio przygotowanego środowiska pracy i profili ICC urządzenia, na którym pracujemy. Jednak tak jak wspomniałem na początku, najważniejsza będzie wiedza.

 

W jaki sposób dobry monitor może udoskonalić pracę fotografa?

Patrząc na kolory na monitorze, wiem jak będą one wyglądały na wydruku. Jestem w stanie zasymulować wygląd późniejszej odbitki albo druku w kolorowym magazynie czy kalendarzu.

Kiedyś byłem przekonany, że winę za złe kolory na zdjęciu ponosi drukarnia – na ogół jednak ponosi ją fotograf, który nie pracuje na dobrym skalibrowanym i sprofilowanym monitorze.

 

  

 

 

 

 

Zdj. Marcin Dobas

 


 

Tony_portrait2.jpgTony Hewitt

Dziedzina: Fotografia artystyczna
Kraj: Australia

Tony Hewitt jest czołową postacią na australijskiej scenie fotograficznej – jego styl jest tak ujmujący, że inni fotografowie często starają się go naśladować. Tony zaczynał jako sprzedawca sprzętu audio, a następnie zajął się zdjęciami ślubnymi i portretowymi. Jego zamiłowanie do fotografii sprawiło jednak, że na tym nie poprzestał, stale rozwijając swoją pasję i indywidualny styl. Wszystkie zdjęcia Tony’ego – od lotniczych ujęć zmiennej linii brzegowej w zachodniej Australii do studium ludzkiej obsesji na punkcie betonu – porywają widza swoim pięknem, a nieraz i zapierają dech w piersiach.

 

 

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących fotografów i jak można im zapobiegać?

Robienie zdjęć z ręki przy słabym świetle i zbyt długi czas naświetlania. Aby to naprawić, wystarczy użyć statywu.

 

W co powinien wyposażyć się fotograf amator zainteresowany Twoją dziedziną fotografii?

Poza oczywistym zakupem (aparat) zawsze warto zaopatrzyć się w dobry statyw.

 

Czy jest jakiś element sprzętu fotograficznego, który posiada wielu fotografów amatorów, a który Twoim zdaniem nie jest im potrzebny, jeśli nie chcą zajmować się fotografią profesjonalnie?

Dobrze jest zadbać o to, by aparat i obiektyw były z tej samej bajki. Jeśli np. mamy obiektyw z niższej lub średniej półki, nie potrzebujemy topowego aparatu.

 

Co powinien zrobić hobbysta na początkowym etapie pracy z obrazem, jeśli planuje wydruk swoich zdjęć?

Zawsze trzeba robić zdjęcia w najszerszej przestrzeni barwnej – nie sRGB.

 

W jaki sposób dobry monitor może udoskonalić pracę fotografa?

Mój ColorEdge wiernie oddaje kolory obrazu podczas postprodukcji, dzięki czemu mogę być pewien jakości końcowego pliku albo wydruku.

 

  

 

 

 

 

 

 

Zdj. Tony Hewitt


 

Alexander_portrait_1.jpgAlexander Heinrichs

Dziedzina: Fotografia portretowa i biznesowa
Kraj: Niemcy

Alexander Heinrichs ma własne studio fotograficzne w Aschaffenburg niedaleko Frankfurtu, gdzie realizuje projekty z zakresu szeroko pojętej fotografii reklamowej – przedmiotów, ludzi, mody. Fotografuje od ponad 30 lat, a w 2005 roku postanowił zmienić swoją pasję w pracę na pełen etat. Wśród jego klientów są znane firmy takie jak Nintendo, DPD i Adobe. Zajmuje się również postprodukcją, w tym retuszem i kompozycją.

 

 

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących fotografów i jak można im zapobiegać?

Większość początkujących fotografów robi zdjęcia za szybko. Tylko niewielu świadomie wybiera kompozycję, ogniskową czy kąt. Warto dać sobie trochę czasu na dopasowanie tych rzeczy przed naciśnięciem spustu migawki – to pozwala stać się bardziej świadomym fotografem.

 

W co powinien wyposażyć się fotograf amator zainteresowany Twoją dziedziną fotografii?

Oprócz aparatu najważniejszy jest dla mnie szybki obiektyw ze średnią ogniskową (między 50 i 85). Portrety ożywają dzięki spojrzeniu fotografowanej osoby – a najlepszy sposób, by uwidocznić spojrzenie, to spokojne tło, które z kolei wymaga szeroko otwartej przysłony.

 

Czy jest jakiś element sprzętu fotograficznego, który posiada wielu fotografów amatorów, a który Twoim zdaniem nie jest im potrzebny, jeśli nie chcą zajmować się fotografią profesjonalnie?

Szczerze mówiąc, nic nie przychodzi mi na myśl. Coś, co ma wiele osób, ale nikt tego nie potrzebuje?!

 

Co powinien zrobić hobbysta na początkowym etapie pracy z obrazem, jeśli planuje wydruk swoich zdjęć?

Bardzo ważny jest spójny system zarządzania kolorem – bez niego wydruki zawsze będą wyglądać inaczej niż obraz wyświetlany na monitorze.

 

W jaki sposób dobry monitor może udoskonalić pracę fotografa?

Dobry monitor – z szerokim gamutem i precyzyjną reprodukcją barw – jest niezbędny do obróbki zdjęć. Moim zdaniem bez niego nie da się profesjonalnie przetwarzać obrazu.

 

 

 

 

 

 

Zdj. Alexander Heinrichs


 

Radomir_portrait.JPGRadomir Jakubowski

Dziedzina: Fotografia przyrodnicza
Kraj: Niemcy

Radomir Jakubowski ukończył studia ekonomiczne i mieszka w niemieckim Saarland, gdzie profesjonalnie zajmuje się fotografią przyrody. W wieku 18 lat został pełnoprawnym członkiem GDT (Gesellschaft Deutscher Tierfotografen – Niemieckiego Stowarzyszenia Fotografów Przyrody). Fotografia przyrody pozwala mu łączyć fascynację naturą z pasją do robienia zdjęć. Jego (nieraz bardzo wymagające fizycznie) podróże i wyprawy owocują zarówno zdjęciami reportażowymi, dokumentującymi odwiedzane miejsca, jak również kreatywnymi obrazami odznaczającymi się bardziej artystycznym podejściem.

 

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących fotografów i jak można im zapobiegać?

Najczęstszym błędem jest przekonanie, że dobry sprzęt automatycznie przekłada się na dobre zdjęcia. Nie wolno zapomnieć, że fotografia to jak malowanie światłem. Idąc tym tropem, powszechnym błędem jest sposób obchodzenia się ze światłem i fotografowanym obiektem w plenerze. Oczywiście wspomaga nas technologia, która pozwala znacznie zmniejszyć liczbę nieudanych ujęć, ale koniec końców to fotograf robi zdjęcie – nie aparat.

 

W co powinien wyposażyć się fotograf amator zainteresowany Twoją dziedziną fotografii?

W przypadku fotografii przyrodniczej nie ma jednego elementu, który byłby ważniejszy od innych. Ten rodzaj fotografii jest zbyt wielowymiarowy. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że dobry sprzęt ma olbrzymie znaczenie. Warto więc kupić mniej sprzętów, ale lepszej jakości, niż jak najwięcej tanich, próbując jak najszybciej skompletować wszystko, co się da. Jeśli kupujemy najtańsze akcesoria, na końcu i tak musimy wydać więcej pieniędzy, żeby je wymienić.

 

Czy jest jakiś element sprzętu fotograficznego, który posiada wielu fotografów amatorów, a który Twoim zdaniem nie jest im potrzebny, jeśli nie chcą zajmować się fotografią profesjonalnie?

Nie. Wszyscy mamy zamiłowanie do fotografii. Jeśli ktoś chce zainwestować w profesjonalny sprzęt, nie widzę powodu, by miał tego nie robić. Mamy przecież najlepsze hobby na świecie: fotografię przyrodniczą. Nie ma dla mnie żadnego znaczenia, czy fotograf w pełni wykorzysta możliwości kupionego sprzętu. Pasja polega na czerpaniu radości z tego, co robimy, nie na słuchaniu głosu rozsądku – większość z nas i tak musi to robić w pracy. Cieszcie się życiem i swoją fotografią.

 

Co powinien zrobić hobbysta na początkowym etapie pracy z obrazem, jeśli planuje wydruk swoich zdjęć?

Najważniejsze jest robienie zdjęć w formacie RAW. Jako fotograf przyrody staram się też jak najmniej ingerować w obraz. Oznacza to, że już na etapie robienia zdjęcia myślę o tym, jak powinno wyglądać na wydruku. Właśnie dlatego ręcznie ustawiam balans bieli i parametry oświetlenia w plenerze w taki sposób, by dały efekt, jaki chcę osiągnąć na gotowym zdjęciu.

 

W jaki sposób dobry monitor może udoskonalić pracę fotografa?

Dobry monitor jest niezbędny, bo pokazuje to, co uchwycił aparat. Pozwala ocenić obraz i zdecydować, jak dopasować kolory, aby wyglądały naturalnie. Dzięki niemu mogę też sprawdzić, czy światło jest prawidłowo rozłożone na całym zdjęciu. Bez dobrego monitora cały proces edycji obrazu nie miałby sensu, bo nigdy nie miałbym pewności, czy to, co widzę na ekranie, wyświetla się prawidłowo.

 

  

 

 

 

 

Zdj. Radomir Jakubowski

 

Wróć do początku