EIZO – ciekawostki i fakty z życia firmy

 

 

w 2018 roku EIZO obchodziło pięćdziesięciolecie swojego istnienia. Z tej okazji przygotowało ciekawostki z historii firmy. Poniżej znajdziecie wspomnienia oraz codzienność pracowników firmy. 

1. Początki EIZO sięgają 1967 roku. Właśnie wtedy w japońskim mieście Nanao, w prefekturze Ishikawa, powstała spółka Nanao Electric Co., Ltd. Swoją działalność rozpoczęła w 1968 roku, wytwarzając w ramach podwykonawstwa 14-calowe, monochromatyczne telewizory. W ten sposób firma zdobyła swoje pierwsze doświadczenia w zakresie kontroli jakości i techniki produkcji masowej, które stały się punktem wyjściowym dla jej dalszego rozwoju.

2. W 1978 roku rozpoczęliśmy produkcję OEM jednej z najpopularniejszych gier na automaty w historii – Space Invaders. Grafika w Space Invaders była początkowo czarno-biała, i to właśnie EIZO zajęło się jej pokolorowaniem.

3. W 1981 roku w mieście Hakusan, w prefekturze Ishikawa, powstała główna fabryka EIZO, będąca dziś siedzibą firmy. Produkcja OEM rozpoczęła się na większą skalę i oprócz monitorów kineskopowych do gier objęła także odtwarzacze kaset wideo.

4. W latach 80. wzrosła popularność komputerów osobistych. W 1981 roku EIZO rozpoczęło produkcję OEM monitorów do komputerów, ale coraz bardziej mieliśmy ochotę wprowadzić na rynek urządzenia własnej marki. Wreszcie w 1985 roku marzenie stało się faktem i do sprzedaży trafił nasz pierwszy monitor kineskopowy pod nazwą „7030”.

5. Monitory kineskopowe sygnowane logo EIZO pojawiły się najpierw na rynku europejskim, szczególnie ceniącym dobrą jakość. Jako nazwę marki wybrano japońskie słowo „EIZO”, oznaczające „obraz”. Mając oparcie w rozwijanej od lat technologii obrazowania, EIZO postawiło sobie za cel, by produkować tylko monitory najwyższej jakości.

6. W 1984 r., zanim jeszcze stworzyliśmy własną markę monitorów, zaczęliśmy szukać w Europie dystrybutorów dla EIZO. Decydującym czynnikiem było to, czy dana firma zgodziła się przyjąć naszą filozofię sprzedaży „dobrych produktów w rozsądnych cenach”. Najpierw podpisaliśmy umowy z dystrybutorami w Niemczech, Szwajcarii, Danii i Holandii. Później poszerzyliśmy sieć dystrybucji o Austrię i Szwecję. Niektórzy z tych dystrybutorów stanowią dziś podstawę spółek zależnych EIZO i nadal zajmują się sprzedażą naszych produktów.

7. W 1985 roku EIZO otworzyło swoje pierwsze biuro w USA, w Kalifornii. Zachowanie równowagi między jakością a ceną na konkurencyjnym amerykańskim rynku było nie lada wyzwaniem. Kluczem do sukcesu okazała się sprzedaż kart graficznych z monitorami umożliwiającymi wyświetlanie obrazu w wysokich rozdzielczościach.

8. Firma EIZO składa się obecnie z siedmiu spółek w Japonii i dziesięciu w innych krajach. Co roku przedstawiciele wszystkich spółek zależnych i dystrybutorów EIZO spotykają się w japońskiej siedzibie firmy na wydarzeniu „EIZO United”. Jest to okazja do zobaczenia nowych produktów jeszcze na etapie projektowania, a także do porozmawiania z pracownikami EIZO z całego świata. W 2017 roku na „EIZO United” pojawiło się 86 osób z 29 krajów.

9. Sale spotkań w japońskiej siedzibie firmy noszą nazwy miast, w których znajdują się spółki zależne EIZO. Na korytarzu zdarza się więc usłyszeć zdanie takie jak „Spotkanie będzie w Wiedniu”.

10. W biurze EIZO GmbH, jednej z niemieckich spółek zależnych EIZO, sale spotkań noszą nazwy japońskich miast. Wśród nich jest m.in. Hakusan, gdzie znajduje się siedziba główna EIZO, ale też większe i bardziej znane miasta takie jak Kyoto czy Osaka.

11. Wróćmy jeszcze do przeszłości… W latach 80. i 90. komputery osobiste obsługiwały tylko niskie rozdzielczości, dlatego potrzebne były karty graficzne, które potrafiły wyświetlać obrazy w wysokich rozdzielczościach. Stworzyliśmy więc własne karty graficzne i zaczęliśmy sprzedawać je w zestawach z monitorami kineskopowymi 9070S. W czasach, kiedy standardowy ekran miał 14 cali, my oferowaliśmy monitory 16-calowe, które stały się hitem nie tylko w Europie, ale i w Ameryce.

12. Pod koniec lat 80. monitory kineskopowe EIZO miały już ustaloną reputację za granicą i zaczęły okrężną drogą trafiać na rodzimy rynek japoński. Ponieważ na jakość obrazu w monitorach kineskopowych wpływa pole magnetyczne Ziemi, w fabryce wydzielono specjalną strefę odtwarzającą pole magnetyczne regionu, do którego miały być dostarczane monitory. Używanie ich poza docelowym regionem powodowałoby nieprawidłowe wyświetlanie kolorów, dlatego mogło się zdarzyć, że monitory EIZO importowane z powrotem do Japonii nie działały tak, jak powinny. W 1991 roku rozpoczęliśmy więc produkcję i sprzedaż monitorów na rynek japoński pod marką „NANAO”, która była wówczas nazwą firmy.

13. We wczesnych latach 90. monitory kinoskopowe praktycznie nie miały konkurencji. Co prawda spodziewano się przejścia na monitory LCD, ale kwestie finansowe i technologiczne sprawiły, że na ich popularyzację trzeba było jeszcze poczekać. EIZO zaczęło wyjątkowo wcześnie, wypuszczając w 1993 roku monitor LCD FA-1020. Kosztował on wtedy milion jenów, czyli w przeliczeniu ponad 30 tysięcy złotych. Z komercyjnego punktu widzenia produkt okazał się klapą, ale stanowi dowód, że już 25 lat temu dążyliśmy do wykorzystania najnowszych technologii.

14. W latach 90. pochłonęła nas ostra konkurencja cenowa, będąca wynikiem wprowadzenia euro, zmian kursów walut i pojawienia się na rynku dużych producentów komputerów. Coraz częstszą praktyką stało się przenoszenie produkcji do południowo-wschodniej Azji, gdzie łatwiej było o tanią siłę roboczą. Ceny na całym świecie zaczęły spadać, a EIZO zaczęło odnotowywać straty. Aby temu przeciwdziałać, postanowiliśmy oddelegować proces produkcji naszych monitorów do Singapuru, tworząc tam nową linię produkcyjną i szkoląc miejscowych pracowników. Ale w ostatniej chwili coś się zmieniło….

15. … Tuż przed przeniesieniem produkcji do Singapuru postanowiliśmy się wycofać. Dlaczego? Ponieważ firma skupiająca się na oszczędzaniu i szukająca taniej siły roboczej za granicą nie zawaha się dalej ciąć kosztów na wszelkie sposoby. To z kolei kłóciłoby się z naszą filozofią, która opiera się przede wszystkim na dbałości o wysoką jakość i niezawodność. Zamiast zmieniać bazę produkcyjną, zaczęliśmy szukać oszczędności poprzez zmiany designowe. Ten incydent z 1994 roku sprawił, że udało nam się znacznie obniżyć ceny naszych monitorów, nie rezygnując przy tym z ich wysokiej jakości.

16. W 1996 roku ujednoliciliśmy naszą markę, znaną do tej pory jako EIZO w Europie i jako NANAO w Japonii i Ameryce Północnej. Połączenie ich pod wspólną nazwą EIZO ułatwiło nam dalszą ekspansję na całym świecie.

17. Używane od 1996 roku logo EIZO wykorzystuje trzy kolory podstawowe: czerwony, zielony i niebieski. Każdy element graficzny logo symbolizuje coś innego – dowiedz się co, wchodząc na stronę http://www.eizoglobal.com/company/information/brand/

18. W 1996 roku nie tylko odświeżyliśmy logo EIZO, ale i zmodyfikowaliśmy design produktów. Wygląd monitorów zmienił się zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz. W procesie projektowania zaczęliśmy uwzględniać zasady ergonomii, by gotowe monitory były bardziej przyjazne dla użytkowników. Pierwszy monitor kineskopowy stworzony z zastosowaniem nowych reguł otrzymał w 2007 roku prestiżową nagrodę Good Design Award w kategorii „Long Life Design”, przyznawaną przez Japoński Instytut Promocji Designu.

19. W marcu 1997 roku zaczęliśmy na szeroką skalę promować monitory LCD. Pierwszy model – FlexScan L32 o przekątnej 13,8 cala – kosztował w przeliczeniu ok. 3500 $. W listopadzie tego samego roku wprowadziliśmy na rynek 15-calowy model FlexScan L34. W porównaniu do monitorów kineskopowych, monitory LCD miały wówczas niskie rozdzielczości i wysokie ceny, dlatego początkowo ich sprzedaż nie szła najlepiej. Mimo to z upływem czasu modele LCD przyjęły się w tzw. dealing roomach instytucji finansowych. Pracownicy dealing roomów korzystali z kilku monitorów naraz, dlatego modele LCD miały przewagę nad monitorami kineskopowymi w kwestii oszczędności miejsca i poboru mocy.

20. Bazując na potrzebach instytucji finansowych, w 1998 roku stworzyliśmy i wprowadziliśmy do sprzedaży pierwszy na świecie 18-calowy monitor w rozdzielczości 1280 x 1024 – FlexScan L66. Ponieważ był on przeznaczony do pracy w dealing roomach, oprócz standardowej stopki na biurko wyposażyliśmy go w elementy umożliwiające montaż na specjalnym ramieniu.

21. W 2001 roku wprowadziliśmy do sprzedaży FlexScan L675 o przekątnej 18,1″ i ramce o szerokości 19 mm, będącej wówczas najcieńszą ramką na rynku. Monitor szybko stał się hitem w instytucjach finansowych, m.in. dzięki stopce z możliwością regulacji wysokości i rotacji ekranu. Z uwagi na obecność panelu IPS o szerokich kątach widzenia, FlexScan L675 można uznać za prototyp nowoczesnych monitorów LCD.

22. W 2001 roku ramka wokół naszych monitorów miała 19 mm. W 2004 roku odchudziliśmy ją do 11 mm, w 2006 do 6,9 mm, a w 2015 do zaledwie 1 mm. Udało się to przede wszystkim dzięki wprowadzeniu zmian w strukturze panelu ciekłokrystalicznego oraz w konstrukcji monitora. Cienka, niemal niewidoczna ramka pomaga skupić się na wyświetlanych obrazach, a podczas pracy z kilkoma monitorami ustawionymi obok siebie nie przeszkadza przy przenoszeniu wzroku między ekranami.

23. Aby upamiętnić piątą rocznicę wprowadzenia do powszechnej sprzedaży monitorów LCD EIZO, w 2002 roku wypuściliśmy na rynek 3 tysiące egzemplarzy 17-calowego monitora z limitowanej serii FlexScan PLACEO. Do jego produkcji wykorzystaliśmy nowe materiały i techniki, w tym aluminium, śrutowanie i obróbkę diamentową.

24. Wraz z rozwojem technologii medycznej badania takie jak RTG coraz rzadziej pojawiały się na kliszach, a coraz częściej w postaci cyfrowej. W 2002 roku stworzyliśmy więc i wprowadziliśmy do sprzedaży monitory LCD przeznaczone do wyświetlania obrazów medycznych. Ponieważ wymagało to wiernej reprodukcji odcieni szarości, zaprosiliśmy do współpracy radiologów, aby podzielili się z nami specjalistyczną wiedzą na temat obrazowania medycznego.

25. EIZO nie tylko produkuje monitory do mammografii, ale także sponsoruje seminaria dla lekarzy odbywające się w Japonii, USA i Rosji. http://www.eizoglobal.com/products/radiforce/sponsored_seminars/index.html
Podczas obchodzonego w październiku Dnia Różowej Wstążki pracownicy EIZO – nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie – zakładają ubrania z różowymi akcentami i biorą udział w akcjach promujących profilaktyczne badania piersi.

26. W 2003 roku zaczęliśmy produkować i sprzedawać monitory LCD przeznaczone dla branży kreatywnej, w tym fotografii i druku. W tym czasie monitory LCD nadal uważano za gorsze od kineskopowych pod względem jakości obrazu, dlatego wyposażyliśmy nasze modele w zaawansowane funkcje takie jak kalibracja sprzętowa, które pozwoliły osiągnąć doskonały poziom reprodukcji.

27. W branży fotograficznej przyznaje się trzy najważniejsze nagrody: TIPA i EISA w Europie oraz Camera Grand Prix w Japonii. Monitory graficzne z serii EIZO ColorEdge otrzymały wszystkie trzy wyróżnienia – TIPA w latach 2005, 2007, 2009 i 2010, EISA w roku 2017, a Camera Grand Prix w roku 2008.

28. W 2003 roku w japońskiej siedzibie EIZO wprowadzono nowy dress code – „smart casual”, czyli styl półformalny. Większość firm w Japonii przestrzegała wówczas niepisanej zasady, że do pracy należy przychodzić w garniturze. Motywacją do zmian była chęć stworzenia swobodniejszego środowiska pracy, które bardziej sprzyja kreatywności.

29. W 2004 roku zaczęliśmy projektowanie, produkcję i sprzedaż domowych telewizorów LCD na rynek japoński, aby udoskonalić naszą technologię wyświetlania obrazów wideo. Tak narodziła się seria FORIS.TV, której głównymi założeniami były: „naturalny obraz”, „naturalny dźwięk” i „funkcjonalny, wpadający w oko design”. Niebieski kolor obudowy nawiązywał do lazurowych elementów willi Seisonkaku, będącej ważnym zabytkiem japońskiego dziedzictwa kulturowego. Willa Seisonkaku znajduje się w mieście Kanazawa, położonym tuż obok Hakusan, gdzie EIZO ma swoją główną siedzibę.

30. W 2007 roku w siedzibie głównej EIZO w Hakusan, Ishikawa powstał sześciopiętrowy budynek mieszczący ośrodek badań i rozwoju. Dzięki niemu EIZO mogło zwiększyć swoje możliwości rozwoju i mobilność, a także poprawić jakość designu. Z ostatniego piętra budynku widać Górę Hakusan oraz Morze Japońskie, natomiast na pierwszym piętrze znajduje się kafeteria chętnie odwiedzana przez wszystkich pracowników – od najniższych rangą aż po kierownictwo.

31. W 2007 roku przejęliśmy amerykańską firmę Tech Source (obecnie EIZO Rugged Solutions Inc.). Zajmowała się wówczas przede wszystkim tworzeniem kart graficznych do zastosowań w kontroli ruchu lotniczego, więc jej zakup był pierwszym krokiem EIZO w branży lotniczej.

32. W 2007 roku przejęliśmy dział monitorów medycznych od niemieckiego Siemens AG i założyliśmy spółkę EIZO GmbH. Połączenie doświadczenia Siemens AG w produkcji urządzeń do obrazowania medycznego i rozwiązań na sale operacyjne z naszym dotychczasowym doświadczeniem w dziedzinie wyświetlania obrazów diagnostyczych pozwoliło umocnić pozycję EIZO na rynku medycznym.

33. W 2009 roku przejęliśmy dział monitorów i kart sterowników EG-Electronic – niemieckiego producenta monitorów przymysłowych i ATC (do kontroli ruchu lotniczego). Było to kolejne przejęcie (po Tech Source w 2007 roku), które pomogło umocnić pozycję EIZO na rynku ATC.

34. 1 kwietnia 2013 roku zmieniliśmy nazwę z EIZO Nanao Corporation na EIZO Corporation. Ujednolicając nazwę firmy i marki chcieliśmy zwiększyć rozpoznawalności EIZO na świecie, ułatwić dalszy rozwój i dać jasny sygnał, że będziemy dokładać wszelkich starań, by na bieżąco reagować na oczekiwania rynku.

35. W październiku 2015 roku EIZO przejęło dział integracji systemów medycznych Imation Corporation w Japonii za pośrednictwem swojej spółki zależnej, EIZO Medical Solutions Inc. To posunięcie umożliwiło stworzenie silnej synergii, w ramach której połączyliśmy technologię sprzętową i programową wykorzystywaną w monitorach EIZO z naszym doświadczeniem w zakresie kontroli jakości.

36. W 2016 roku przejęliśmy dział monitorów endoskopowych od Panasonic Healthcare Co., Ltd., a w 2017 roku rozpoczęliśmy sprzedaż pierwszych chirurgicznych monitorów 3D EIZO.

37. Produkty i usługi oferowane przez EIZO są cenione przez klientów na całym świecie. Na stronie EIZO Global można znaleźć opisy wdrożeń pokazujące, w jaki sposób użytkownicy z różnych zakątków globu korzystają z rozwiązań EIZO. http://www.eizoglobal.com/solutions/casestudies/index.html

38. EIZO MS Corporation z siedzibą w Hakui, w prefekturze Ishikawa, zajmuje się produkcją obwodów drukowanych wykorzystywanych w monitorach EIZO. W obwodach montuje się setki maleńkich części elektronicznych, takich jak kondensatory, a następnie przeprowadza się liczne testy. Proces wytwarzania obwodów drukowanych ma kluczowe znaczenie dla niezawodności monitorów EIZO, dlatego przeprowadzamy go samodzielnie. Każdy wyprodukowany egzemplarz obwodu drukowanego otrzymuje znak jakości EIZO.

39. Ponad 80% urządzeń EIZO powstaje w fabryce przy głównej siedzibie firmy, w japońskim mieście Hakusan. Aby umożliwić zarówno masową produkcję, jak i produkcję modeli robionych na zamówienie w małych ilościach, EIZO stosuje różne procesy produkcyjne. Jednym z nich jest proces składania monitorów z wykorzystaniem przenośnika taśmowego, używany głównie do produkcji modeli z serii FlexScan.

40. Po złożeniu monitor nie jest jeszcze gotowy do wysyłki. Najpierw musi przejść proces zwany „starzeniem”, polegający na włączeniu ekranu na pewien okres czasu, aby ustabilizować obwód drukowany i wykryć ewentualne usterki. Widzicie różnice jasności i koloru między monitorami na zdjęciu poniżej? Wykazuje je każdy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, co da się zaobserwować po zmontowaniu całego monitora. Właśnie dlatego tak ważny jest kolejny etap, o którym poniżej.

41. Po zakończeniu procesu „starzenia” każdy monitor jest osobno sprawdzany i regulowany. Na tym etapie likwidowane są indywidualne różnice między panelami, wspomniane w poście z zeszłego tygodnia. Rozbieżności między kolorami i jasnością są niewielkie nawet na kilku różnych monitorach EIZO ustawionych obok siebie, dlatego używanie ich razem jest komfortowe.

42. Kolejną metodą produkcji jest produkcja komórkowa (odbywająca się w komórkach), na którą składają się procesy „starzenia”, regulacji i kontroli każdego urządzenia. Wykorzystujemy ją przede wszystkim do produkcji monitorów na mniejszą skalę, w tym modeli ColorEdge dla branży kreatywnej i modeli RadiForce dla branży medycznej. Regulacja kolorów i jasności jest wówczas dużo dokładniejsza niż w przypadku monitorów biurowych FlexScan i zabiera o wiele więcej czasu. Produkcja komórkowa obejmuje także specjalny proces, który eliminuje różnice jasności na powierzchni ekranu.

43. W nowej, działającej od lipca 2016 roku fabryce przy głównej siedzibie firmy w Japonii, EIZO stosuje hybrydową metodę produkcji. Polega ona na połączeniu zalet produkcji na przenośnikach taśmowych i produkcji w komórkach. Po złożeniu monitor jest automatycznie transportowany na trzypoziomowy stelaż, gdzie odbywa się jego indywidualna regulacja. Dzięki temu proces produkcji jest bardziej elastyczny i może obsługiwać różne rodzaje monitorów.

44. W fabrykach EIZO stosowane są różne procesy produkcyjne. Wiele z nich przebiega automatycznie, ale na ostatnim etapie monitory sprawdzane są osobiście przez doświadczonych, odpowiednio przeszkolonych pracowników.

45. Przed rozpoczęciem pracy w hali produkcyjnej każdy pracownik musi przejść odpowiedni kurs w naszym ośrodku szkoleniowym. Taki kurs może dotyczyć różnych zagadnień, od wiedzy na temat budowy monitora do obsługi elektrycznego śrubokrętu. Do celów szkoleniowych stworzyliśmy specjalne oprogramowanie „Screwdriver Master” („Mistrz śrubokrętu”), które ocenia umiejętności pracownika na podstawie tego, ile czasu zajmuje mu wkręcenie określonej liczby śrub. Aby motywować pracowników, wykresy z ich wynikami wywiesza się na tablicy w fabryce.

46. „Przestań szukać powodów, czemu ma się nie udać. Zastanów się, co zrobić, by się udało!”

To motto wisi na ścianach jednej z fabryk EIZO, napisane po angielsku i w lokalnym japońskim dialekcie. Niesie przesłanie, które przyświeca wszystkim pracownikom i wyraża nasze podejście do problemu eliminowania odpadów w procesie produkcyjnym.

47. Aby sprostać wymaganiom, jakie stawia rynek medyczny i rynek transportu morskiego, EIZO stosuje technologię optical bonding. Polega ona na wypełnieniu szczeliny między modułem LCD a panelem warstwą żywicy, która skleja je razem. Zmniejszenie współczynnika załamania światła poprawia widoczność i ogranicza odblaski spowodowane odbijaniem się światła od ekranu. Więcej informacji na temat technologii optical bonding znajdziesz tutaj: https://www.eizo.pl/baza-wiedzy/technologia-eizo-optical-bonding/

48. EIZO przeprowadza różne testy już na etapie projektowania nowych produktów. Jednym z nich jest test kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), sprawdzający odporność urządzenia na pochodzące z zewnątrz fale radiowe oraz natężenie zakłóceń emitowanych przez urządzenie. Kiedyś testy EMC wykonywała dla nas zewnętrzna firma, ale w 2001 roku zbudowaliśmy własną komorę bezechową, w której wykonujemy odpowiednie pomiary. Komora zapewnia całkowitą izolację od zewnętrznych fal radiowych – telefon komórkowy można więc bez żalu zostawić przed wejściem.

49. W jednym z ośrodków testowych EIZO znajduje się specjalny budynek, w którym przeprowadza się testy monitorów przeznaczonych do pracy w wyjątkowo ciężkich warunkach. Urządzenia sprawdza się m.in. pod kątem wytrzymałości na wibracje, temperaturę, wilgotność, kurz i wodę. Wykonując te testy samodzielnie, we własnych placówkach, EIZO dąży do udoskonalania procesu projektowania poprzez włączenie do niego elementu ewaluacji.

50. Mamy nadzieję, że z przyjemnością śledziliście historię rozwoju EIZO i czytaliście ciekawostki z życia firmy. Zapewniamy, że nadal będziemy się rozwijać i doskonalić nasze technologie.